Mobirise

Ervaringen van ouders,
zo ging het mis...

Sarah

Vermoedelijke oorzaken van thuiszitten: pesten, extreme intelligentie

Moeder Sarah:

“Sarah (19) is gepest vanaf groep 8 op de basisschool tot en met de eerste drie jaar van het vwo. Op het moment dat het pesten speelde, hebben we dat niet direct in de gaten gehad. Ze vertelde niets thuis. Het pesten heeft veel impact gehad op haar zelfvertrouwen. Sarah is extreem intelligent en tegelijk heel gevoelig. Ze haalde het Vwo, zonder te blijven zitten, ondanks zeer veel uitval. Een van de dingen die haar hebben geholpen is een stilteruimte op school. Als ze het niet kon op brengen om een les te volgen mocht ze daar zitten om op ‘adem’ te komen, tot ze zich goed genoeg voelde om de lessen weer te volgen. Ze is een getalenteerd musicus, speelt in diverse orkesten. Conservatorium durfde ze niet aan omdat ze bang is dat daar haar liefde voor de hobo wordt afgenomen door het eindeloos oefenen. Na het vwo studeerde ze 3 maanden filosofie en ze heeft ook op kamers gewoond. Korte tijd vond ze dat leuk maar ik merkte ook tijdens deze studie dat ze vrijwel niet naar de colleges ging. Dat werkte niet. Ze is gestopt met haar studie en woont weer thuis. Ze denkt dat ze niet kan leren. Een studie of hbo-opleiding durft ze daarom niet aan. Ze is niet langer leerplichtig en werkt part time bij een drogist en heeft geen idee of ze komend schooljaar aan een nieuwe opleiding gaat beginnen.”

Wilt u ook uw verhaal (anoniem) met andere ouders delen?

Mail info@mijnkindgaatnietnaarschool.nl en we nemen contact met u op.

Willem

Vermoedelijke oorzaken van thuiszitten: extreme spanning in het gezin door moeder die lijdt aan dwangstoornissen, onterechte diagnose autisme

Vader Willem:

“Willem (18) wordt op aangeven van zijn moeder, die aan verschillende dwangstoornissen leidt, onterecht gediagnosticeerd met autisme wanneer hij 9 jaar is. Het is voor haar het antwoord waarom Willem niet doet wat zij wil en zich niet aan haar dwangregels houdt. Ik heb altijd een drukke baan gehad, waarbij ik vaak niet thuis was doordeweeks. Ik zag destijds niet scherp doordat de dynamiek in ons gezin ‘ziek’ was met name door de neuroses van Willems moeder. Dit werd destijds door niemand opgemerkt maar daar heeft met name Willem onder geleden. Willem is bovengemiddeld intelligent en heeft nooit veel hoeven doen voor goede cijfers. Hij volgde daarna jarenlang bijzonder onderwijs (havo) waar hij begrijpelijkerwijs geen klik ervaarde met de andere leerlingen. In deze periode ging hij heel vaak niet naar school en kwam niet verder dan 3 havo. Sinds de scheiding, 2 jaar geleden, woont hij bij mij en heeft hij vrijwel geen contact meer met zijn moeder. Zijn relatie met haar is helaas nog steeds moeizaam en vaak pijnlijk. Willem is inmiddels overgestapt van speciaal onderwijs naar een privéschool waar hij binnen 2 jaar zijn havo diploma wil halen. Hij is daar veel beter op zijn plek, enerzijds door de gestructureerde aanpak en anderzijds door het beroep dat de school doet op zijn eigen verantwoordelijkheid. De uitval is vrijwel nul en zijn cijfers zijn erg goed. De overgang is niet makkelijk geweest en het heeft Willem veel doorzettingsvermogen en moeite gekost om te wennen. Langzaam voelt hij zich beter en neemt zijn zelfvertrouwen gelukkig toe. Het label ‘autisme’ is hij inmiddels kwijt nadat nieuwe testen het tegendeel uitwezen. Willem weet niet nog welke richting hij na de havo op wil, maar weet inmiddels wel dat er veel meer mogelijk is dan hij ooit heeft gedacht.” 

Wilt u ook uw verhaal (anoniem) met andere ouders delen?

Mail info@mijnkindgaatnietnaarschool.nl en we nemen contact met u op.

Tjeerd

Vermoedelijke oorzaken van thuiszitten: (v)echtscheiding, pesten

Moeder Tjeerd:

“Na een (vecht)scheiding vier jaar geleden moesten we vrij abrupt verhuizen. Dit had een grote impact op Tjeerd want Tjeerd, destijds 14 jaar, moest naar een andere school. Op de nieuwe middelbare school werd Tjeerd gepest. Hij is bovengemiddeld intelligent en gestart op vwo+ niveau. Het pesten brak hem. Er gebeurde niks vanuit school en Tjeerd kon het niet opbrengen om nog langer naar school te gaan. Zijn zelfvertrouwen was volkomen verdwenen. Hij zat anderhalf jaar thuis terwijl we via hulpverlening hebben gezocht naar een oplossing. Passend onderwijs zogezegd. De conclusie was na een pijnlijk traject dat Tjeerd terug moest naar de school waar hij zo was gepest. Dat hebben we niet gedaan en voor een andere oplossing gekozen. Tjeerd is inmiddels 18 jaar en zit op speciaal onderwijs waar hij 4vwo doet in een klas met 2 andere kinderen. De nieuwe school is niet naast de deur, maar het is niet anders. Het is de beste oplossing die nu voorhanden is. Ik hoop dat Tjeerd nu wat tot rust kan komen en dat zijn zelfvertrouwen weer toeneemt.” 

Wilt u ook uw verhaal (anoniem) met andere ouders delen?

Mail info@mijnkindgaatnietnaarschool.nl en we nemen contact met u op.

Stefan

Vermoedelijke oorzaken van thuiszitten: zeer hoge intelligentie, verveling binnen het schoolsysteem.

Moeder Stefan


“Het begon allemaal in groep 5 op de basisschool. Stefan was veel ziek. Daar zocht ik in eerste instantie niks achter omdat hij ziek ‘deed’ en geregeld moest overgeven. Dan ben je voor mij echt ziek. Tot ik hem op een dag betrapte terwijl hij zijn vinger in zijn keel stak. Het is ons nooit echt duidelijk geworden wat er precies op school speelde waardoor hij niet naar school wilde. Oké, hij had een juf (een van twee) met wie hij een ronduit negatieve klik had. Maar ja, met de andere juf kon hij het weer geweldig vinden en hij had ook veel vrienden. Verder is hij erg intelligent (las in groep 4 al Harry Potter boeken) en zat hij in een plus klasje met andere intelligente kinderen. Waren ze klaar met een opdracht en was het goed, dan kregen ze nog meer sommen bijvoorbeeld. Dat vond Stefan vreselijk, hij ervaarde het volgens mij als een straf. Gevolg was dat hij expres fouten maakte en onderpresteerde om onder dat extra werk uit te komen. Natuurlijk zijn we geregeld op school geweest om te praten. Hun advies was omdat Stefan te laten testen en een klas over laten slaan. Waarom testen en hem uit zijn klas halen, weg bij zijn vrienden en bij oudere kinderen plaatsen? Dat hebben we geweigerd en daar sta ik nog altijd achter. Stefans cito score was vwo+. Op de middelbare school leek het even goed te gaan. Hij vond het feit dat alle lessen in het Engels werden leuk en spannend. Maar dat ging er al snel weer af. Van het schoolsysteem zitten in de klas, luisteren en thuis leren (deed hij niet) werd hij moedeloos. Hij kon het niet opbrengen om te gaan, ging onderuit qua cijfers en werd teruggezet naar de havo. De situatie werd erger, hij spijbelde zich suf, rookte en blowde af en toe. Dat hielp ook niet mee. Hij zat in de puberteit en als hij iets ‘moest’ dan deed hij het niet. Omdat hij ons niet wilde teleurstellen zegde hij van alles toe, maar kon het niet waarmaken. Dat leidde tot veel spanning. Hij is uiteindelijk kort voor zijn havo-examen definitief van school gegaan, zonder diploma. Dat was een bittere pil. Maar wat voor ons altijd voorop heeft gestaan, is dat we hem vooral gelukkig wilden zien. Dat willen denk ik alle ouders. En van naar school gaan werd hij overduidelijk niet gelukkig. Daarom zijn we na veel gesprekken uiteindelijk akkoord gegaan dat Stefan vlak voor het eindexamen stopte met school. Je wilt het beste voor je kind en een diploma hoort in dat plaatje. Solliciteren met diploma is toch een stuk makkelijker dan zonder. Maar als dat toch niet is weggelegd voor hem? So be it en was het voor ons een kwestie van accepteren. Inmiddels zijn we meer dan vijf jaar verder en is de rust allang weergekeerd. Stefan werkt sinds een jaar met veel plezier bij een restaurant als chefkok waar hij zich kan ontwikkelen. Soms kijken we kort terug op Stefans thuiszitperiode. Het blijft ook nu nog vrij ongrijpbaar wat er is gebeurd. We denken wel dat als er meer aandacht zou zijn geweest voor bijvoorbeeld zijn creativiteit (hij kan geweldig gitaarspelen) het anders zou zijn gelopen. Maar ja, dat is achteraf.”

Bijeenkomst

Elkaar ontmoeten tijdens ouder-thuiszit-bijeenkomsten

KLIK OM U AAN TE MELDEN